Maart 2022
Dit schrijvende zit ik in isolatie vanwege covid. Dinsdag had ik wat klachten en ben ik positief getest en verhuisd naar een lege cabin verderop de gang. Dichtbij maar toch ver weg van je eigen gezin. Dit ter inleiding, nu terug naar het onderwerp wat boven deze blog geschreven staat. Hier zit namelijk een verhaal aan verbonden wat een inkijkje geeft in het werk en in Afrika.
Het is een onderdeel van mijn functie om de start van de fieldservice te coördineren en dan met name het opzetten en klaarzetten op de wal oftewel het dock. Er zijn in Nederland een aantal containers klaargemaakt met verschillende functies zoals een werkplaats voor de voertuigen, een beveiligings container waar iedereen doorheen gaat voordat ze aan boord komen en nog wat opslag containers met tenten etc. Deze containers worden van tevoren opgestuurd en waren begin dit jaar al aangekomen in Senegal.
De dag nadat het schip was aangemeerd in Dakar hebben verschillende trucks de containers op het dock afgeleverd. Voor ons de klus om 7 containers te verplaatsen met een te kleine heftruck. We dachten dat er bij de containers wielen bijgeleverd waren zodat de containers gemakkelijk te verzetten zouden zijn. Dit bleek helaas niet het geval, daarom de keus gemaakt om een hele grote container-heftruck (t-rex dus) te bestellen, dus zogezegd, zo gedaan.
De aannemer was ter plaatse wezen kijken wat er nu eigenlijk verplaatst moest worden en we verwachten de heftruck daarna te zien verschijnen. Na 1,5 dag konden we niet meer wachten en stonden we te popelen om aan de slag te gaan, dus besloten we om zelf de klus te gaan klaren! Onze kleine heftruck en een hoop buismateriaal zorgde ervoor dat 4 containers netjes op z’n plaats terecht kwamen. We streden als Romeinen (die gebruikten vast ook deze methode).
Aan het einde van dag 2 kwam er een oude Hyster heftruck van net na de 2e wereldoorlog waarvan de motor afsloeg en geen teken van leven meer gaf. De motorkap ging open, er werden wat (lekke) dieselleidingen gecheckt echter zonder goed resultaat. Maar wees creatief, stop een doek in de benzinetank van een scooter doe die in de inlaat, voila probleem opgelost, de motor sloeg aan!
De blijdschap was kort want de heftruck bleek niet zwaar genoeg. De container bleef netjes op z’n plek en de achterkant van de heftruck ging omhoog… De aannemer bedacht een oplossing en vertelde binnen 20 minuten een grotere heftruck regelen.
Na een half uur kregen we bericht dat het op de rotonde wel heel erg druk was en daardoor stond de heftruck vast in het verkeer.
De rotonde werd gecheckt door iemand echter deze zag er verlaten uit.
Later op de avond werd het bericht gewijzigd en kregen we te horen dat deze heftruck motorpech had. Op dag 3 toen de zon onderging verscheen daar “de heftruck”. Het was de juiste heftruck, precies zoals we ons hadden voorgesteld en “hij” had nog werk om 2 van de 7 containers te verzetten.
De week erna werd ik op het kantoor geroepen van het havenbedrijf.
De containerheftruck had over een stuk naastgelegen terrein gereden en daar was rapport van opgemaakt, dit mag niet zonder toestemming. Na een goed gesprek met de directie en uitgebreide excuses was de lucht geklaard.
Werken in Afrika maakt creatief, leert je geduld en een zucht verlucht.
Dit was het begin van de fieldservice, het dock ziet er goed uit en het werkt goed op deze manier. Aldoende leren we een hoop over wat werkt en wat niet, wat een volgende keer beter kan, en op welke manier Afrika in elkaar zit..
Meer lezen? meld je aan voor de nieuwsbrief! Stuur hiervoor een mail naar tfc@jobsee.nl
Voor beeldmateriaal over het arriveren in Senegal, de binnenkant van het ziekenhuis, de eerste patient aan boord en dergelijke klik hier en scroll naar beneden.
Reactie plaatsen
Reacties